David Koňařík
Student MFF UK
Autor JrUtil, softwarového projektu na zpracovávání dat veřejné dopravy,
a spousty žádostí o informace.
Předchozí přednáška na OpenAltu 2022:
Jak nám
jezdí vlaky?
https://dvdkon.ggu.cz, dvdkon@konarici.cz
Celostátní informační systém o jízdních řádech
Zákonem daný informační systém obsahující jízdní řády všech (vnitrostátních) linkových spojů v ČR.
Cenný zdroj dat pro dopravce, koordinátory dopravy i veřejnost.
Zákon č. 198/1932 Sb., později č. 77/1935 Sb., a prováděcí vyhlášky č. 36/1933 Sb. a č. 153/1935 Sb.
Koncesionář je povinen provozovati pravidelnou dopravu osob podle jízdního řádu schváleného koncesním úřadem
Koncesionář je povinen schválený jízdní řád veřejně vyhlásiti.
Byl vydáván úřední jízdní řád
, starší zákon ukládal
provozovateli své jízdní řády do něj přidat.
Jízdní řád musí obsahovati doby odjezdů a podle okolností též doby příjezdů pro všechny místa, kde vozidlo pravidelně zastavuje.
Místa, kde vozidlo pravidelně, byť i jež podle potřeby, zastavuje, musí býti v jízdním řádu vyznačena také číslicemi za sebou jdoucími; mimo to musí býti v jízdním řádu uvedena u každé zastávky vzdálenost od počáteční zastávky v kilometrech.
Zákon č. 57/1950 Sb. a nařízení č. 36/1951 Sb.
Jediný celostátní dopravní podnik ČSAD.
Dopravní podnik je povinen sestavit pro pravidelnou dopravu osob jízdní řád.
Jízdní řád musí být uveden v obecnou známost.
Později zákon č. 68/1979 Sb. a vyhláška č. 122/1979 Sb.
Jízdní řády veřejné pravidelné autobusové dopravy a jejich změny podléhají schválení
a) ústředního orgánu republiky, [nebo]
b) krajského národního výboru […].
Provozovatel veřejné pravidelné autobusové dopravy je povinen vydat též knižní jízdní řád
Zákon č. 111/1994 Sb., platný dodnes, a vyhláška č. 187/1994 Sb.
Dopravce ve veřejné linkové dopravě předloží jízdní řád a jeho změnu ke schválení dopravnímu úřadu, […]
Dopravce zveřejní schválený jízdní řád na všech zastávkách příslušné linky.
Vyhláška obsahuje skoro stejný seznam náležitostí jízdního řádu jako dnes.
Samotný zákon byl novelizován a platí nominálně dodnes, vyhlášek ale bylo několik, ve dvou liniích:
Dopravními úřady podle tohoto zákona jsou okresní úřady. Pro městskou autobusovou dopravu je dopravním úřadem městský úřad, úřad města nebo magistrát.
Změna od 1. 1. 2003: Dopravními úřady podle tohoto zákona jsou
krajské úřady.
Termín platnosti jízdních řádů vnitrostátní linkové osobní dopravy uveřejňuje Ministerstvo dopravy v Obchodním věstníku.
Do zákona přidán novelou č. 304/1997 Sb. (od dubna 1998), upřesněn vyhláškou č. 49/1998 Sb.
Schválený jízdní řád postoupí dopravní úřad Ministerstvu dopravy a spojů, které vede pro potřeby veřejnosti celostátní informační systém o jízdních řádech. Ministerstvo dopravy a spojů může vedením tohoto systému pověřit právnickou osobu.
[CIS JŘ] obsahuje schválené jízdní řády […], kromě JŘ městských autobusových linek, které nezajišťují přepravní potřeby příměstských oblastí.
Vyhláška č. 388/2000 Sb. zavedla povinnost dopravce dát dopravnímu
úřadu elektronickou podobu JŘ ve formátu a struktuře dat stanovenými
příslušným dopravním úřadem
.
Software používaný cca od roku 1998.
Subdodavatel MP Orga s.r.o.
JRDU - Lokálně na dopravních úřadech
JRDB - Centrální databáze
jizdnirady.cz
- Veřejně dostupný vyhledávač
Dopravní úřady periodicky komunikovali s JRDB přes e-mail, dopravci zasílali JŘ v JDF (ke konci verze 1.8).
Smlouvu odnesla asi povodeň (oficiální stanovisko MDČR).
Dohoda
o ukončení smlouvy
Dokumentace
Výroční zprávy ČSAD ÚAN Florenc:
[CIS JŘ] společnost vytvořila a následně provozovala na základě výběrového řízení uskutečněného [MDS ČR]. V průběhu roku 1998 bylo vytvořeno, softwarově a hardwarově zabezpečeno a personálně osazeno pracoviště CIS, […] V průběhu roku 1999 poté zahájen rutinní provoz CIS […]
[…] nedořešenou otázkou zůstala výnosová stránka celého projektu. Společnost se ve smlouvě s MDS zavázala vytvořit a provozovat CIS bez nároku na finanční úhradu vynaložených nákladů.
[…] prodej nadstavbových produktů CIS je téměř vyloučen vzhledem k cenové konkurenci subjektů, které vytvořilu analogické produkty s masivní finanční podporou Českých drah popř. přímo v rámci státem financovaných projektů
Z výroční zprávy za rok 2000.
Tato jednání byla završena v červenci 2001 podpisem dohody, která umožnila angažovanost společnosti v projektu CIS s účinností k 25.10.2001 ukončit a předat vedení CIS společnosti CHAPS spol. s r.o. specializované na vývoj a provoz informačních systémů v dopravě.
Tím došlo k propojení CIS se systémem IDOS vyvinutým společností CHAPS spol. s r.o.
Z výroční zprávy za rok 2001.
ÚAN Florenc a.s. nechtěla provozovat CIS JŘ zdarma, Ministerstvo nechtělo za provoz platit.
Provoz převzala v r. 2001 spol. CHAPS, opět bezplatně.
Ta předtím dodávala SW především Českým drahám.
[Zpracovatel povede CIS] tak, aby CIS byl veden způsobem umožňujícím poskytnutí komplexní informace o nejvhodnějším dopravním spojení v úseku mezi výchozím a cílovým místem specifikovaným cestující veřejností.
Vedení CIS bude Zpracovatelem na základě této smlouvy realizováno bez nároku na finanční úhradu ze strany Ministerstva.
[Zpracovatel je povinen] distribuovat v elektronické podobě údaje JŘ zpracovávané v CIS na Ministerstvo a na základě samostatných smluv na DÚ,
Ministerstvo se zavazuje vytvořit takové podmínky, aby údaje poskytované mu dle či. III, odst. 3 písm. c) nebyly poskytnuty třetím osobám.
Roku 2011 se spol. Seznam.cz začala snažit získat data z CIS JŘ.
Zkratky:
Ministerstvo dopravy vydalo 23. 6. 2014 vyhlášku č. 122/2014 Sb., o jízdních řádech veřejné linkové dopravy.
Od 1. 9. 2015 musí jízdní řády [být] neprodleně po jejich
postoupení do celostátního informačního systému o jízdních řádech
zveřejňovány způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Jízdní řády podle odstavců 4 a 5 jsou uveřejňovány v podobě podle § 6 odst. 3 způsobem umožňujícím automatizované zpracování.
opravné)
Původně byly jízdní řády městské autobusové dopravy
vyňaty z
CIS JŘ.
JŘ MHD jsou součástí CIS JŘ od zákona č. 194/2010 Sb.
MHD stále nemá povinnost měnit JŘ jen v Ministerstvem specifikovaných termínech.
V ČR vlaky
, ale i metro, tramvaje, trolejbusy a lanovky.
Součástí CIS JŘ až od změny vyhlášky č. 7/2015 Sb. a
Od změny č. 78/2017 Sb. ve formátu XML
nebo ve formátu
CSV
(podle druhu).
Nejprve pouze PDF knižních JŘ.
Během roku 2015 zveřejněny železniční JŘ ve formátu KANGO.
V roce 2018 nahrazen vlastním
XML formátem.
Nejprve nepoužitelná data (bez výluk, žádné rozlišení zastávek bez
zastavení), dnes už plnohodnotné jízdní řády.
Od roku 2015 jsou jízdní řády v CIS JŘ zveřejňovány ve formátu
JDF
.
Názvy zastávek jsou přeházené (např. u MHD někdy chybí název obce),
chybí povinné sloupce Blízká obec
a Stát
a některé nepovinné informace.
Nelze rozlišit zastávky s duplicitními názvy.
Standard CEN/TS 16614 na bázi XML
Podle nařízení Evropské komise musí být zveřejněna řada dopravních informací ve formátech NeTEx, SIRI a DATEX II.
Termín pro všechny části EU: 1. prosince 2023
Ministerstvo zadalo CHAPS vytvořit JŘ v NeTExu konverzí z veřejných dat CIS JŘ.
Výstupy mají zásadní chyby: Nepoužívají stabilní ID (EPIP vyžaduje!) a verzování.
Kolem léta 2018 jsem začal projekt JrUtil,
prvně na konverzi JDF do GTFS.
Narazil jsem na nejednoznačnost zastávek, pokusy o algoritmické rozlišení selhaly.
Poslal jsem žádosti o úplná
data z CIS JŘ - včetně ID
zastávek.
Vyřiďte těm, za koho jednáte a kdo Vás nastrčil, že si musí najít jinou metodu.
Vyřízení žádostiCHAPS
10. 1. 2023 Usnesení MSPH (žaloba z 24.
5.)
Originální ID zastávek jsou součástí plnění ze smlouvy o vedení CIS
JŘ. Nadto je CHAPS povinným subjektem nad rámec CIS JŘ
17. 10. 2023 Usnesení MSPH (žaloba z 26.
7.)
Originální ID zastávek jsou součástí plnění ze smlouvy o vedení CIS
JŘ.
Pravděpodobně další kasační stížnost, k výsledku jsem optimistický.
Ministerstvo nechce dělat změny v aktuálním CIS JŘ, připravuje nový systém.
Připravovaný IS Ministerstva dopravy.
Zadání zpracovává CENDIS, bude veřejná zakázka.
Ministerstvo plánuje spuštění v 2. polovině 2026, objednávka udává termín březen 2027.
Má obsáhnout i CIS JŘ.
Opravovánízveřejněných JDF
Jediný zásadní problém zveřejňovaných JŘ je nejednoznačnost zastávek, tak je zjednoznačníme!
První pokus (hledání nejlepší shody napříč linkami) selhal.
Druhý pokus:
Zastávky jsou v JDF identifikovány pěticí Obec, Část obce, Blízké
místo, Okres, Stát
.
Stačí doplnit chybějící okres a stát!
Úspěšně implementováno v JrUtil.
Sekundární vstupy:
Vybrané problémy:
MHD názvy- chybějící obec
Algoritmus, zjednodušeně:
MHD názvy.
Výsledky:
Funkční jízdní řády v JDF a GTFS!
Výstupy periodických
konverzí
Vyhledávač MOTIS
V této prezentaci jsou čas od času poznámky, které zobrazíte
stisknutím
Toto je poznámka!